TOP, SENZATIONAL si EXCLUSIV!!! 10 greseli ale jurnalistilor (de business) romani

Dupa vreo 6 ani de presa business in Romania, dintre care primii 3-4 la DailyBusiness.ro si restul la Wall-Street.ro, dupa vreo 5 ani de blogging, am avut ocazia sa ma tot lovesc de greseli mai mult sau mai putin…evidente pe care jurnalistii romani/publicatiile pe care le reprezinta, le fac. Uneori le si imbratiseaza. So, let’s get it on – greseli in jurnalismul de business online : )

1. Coeziune editoriala: editorii/redactorii trebuie sa se puna de acord asupra stilului de a scrie, asupra liniei editoriale. Daca este revista de can-can, pune titlul de mai sus, daca este business, ramai pe linie de business. Toti redactorii trebuie sa inteleaga acest lucru si sa se mentina pe un acelasi curs editorial, pentru a nu “zapaci/indeparta” cititorii.

2. NU accepta injuraturi/reclame in comentarii. Da, unii spun ca acest lucru face trafic, ca vorbim de libertatea de exprimare ca blabla, INSA rolul presei este acela de a informa si a educa. Or, nu vad nici informatie nici educatie in injuraturi fara acoperire. Mai mult, alungi cititorii seriosi care sunt/pot deveni target pentru advertiseri, la fel, seriosi.

3. De partea cealalta, NU cenzura comentariile corecte, pertinente, chiar daca ele nu iti ofera satisfactie/nu iti dau dreptate.

4. Surse, surse, surse. Trei surse/articol, daca vrei sa fie 100% serios, credibil. Surse citabile, pentru articole de calitate.

Jurnalist2

5. Citeaza sursele! Tot timpul!!! La fotografii dar si text. La noi este inca sport national sa furi si e destul de deranjant.

6. In online, in cazul erorilor majore, NU sterge paragrafe intregi sau chiar articolul! Revino cu erata, serioasa, explica cititorilor, updateaza stirea initiala. Stersul nu este o solutie.

7. NU te blaza. NU face doar preluari, doar agentie de presa. Cauta exclusivul, interviul. NU cauta “senzationalul” in sens de scandal, cauta senzationalul pentru omul interesat, afaceristul. Fa-te “citabil” in dialogurile oamenilor de business!

8. Profitati de institutiile de stat si bateti-le la cap cat de des puteti. Sunt obligate sa raspunda intrebarilor tale, in maxim 30 de zile. Pot iesi subiecte de interes, relativ usor. Doar rabdare sa existe!

9. Desi este in ABC-ul jurnalismului, am vazut de prea multe ori aceasta greseala – lipsa de obiectivitate in redactare. PR in teasere/titluri chiar. Din contra, daca autorul nu are o prea mare…simpatie…pentru un brand anume, loveste in el fara sens. Jurnalistul rareori vorbeste la persoana intai.

10. Ne lispim de cuvinte mari. Scrie in cuvinte simple, pentru a intelege atat cititorul de clasa a V-a cat si masterandul de la Harvard, in mod egal. Explica cine este acel nene de il citezi sau ce este acea companie mare de care presupui ca a cam auzit toata lumea.
Exceptand Google. :-” :)

Te invit in comentarii sa vii si tu cu mai multe sfaturi pentru jurnalisti.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>